Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Lees hier het MVO-beleid van HANOS

Al meer dan 45 jaar streven wij ernaar om de beste partner te zijn voor onze klanten. Alle veranderingen gedurende die periode vergen flexibiliteit en aanpassingsvermogen vanuit HANOS. Wij realiseren ons dat met de groei van HANOS, ook onze impact op mens, dier en milieu is toegenomen.

Wij vinden het belangrijk om onze verantwoordelijkheid te nemen in de transitie naar een duurzamer voedselsysteem. Onze visie is te streven naar economisch rendement, mét aandacht voor mens en milieu. Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is een belangrijke randvoorwaarde en we willen bewegen richting een meer proactieve aanpak van verduurzaming. Om dit te realiseren hebben we onze duurzame ambitie uitgewerkt in een MVO-beleid. Samen met onze medewerkers en andere partners werken we eraan om die belofte waar te maken.

Ons MVO- beleid focust op een aantal thema’s die gericht zijn op onze impact op mens en milieu. Voor elk thema hebben we een doel gesteld voor het jaar 2025 en maatregelen omschreven waarmee we deze doelen gaan behalen in de periode tot en met 2025. Dit beleid geldt grotendeels voor zowel Nederland als België. Voor België worden er mogelijk nog kleine aanpassingen gemaakt in de maatregelen.

HANOS MVO-beleid duurzaamheidsthema's

Duurzaamheidsthema's:

Het MVO-beleid van HANOS valt uiteen in zeven duurzaamheidsthema's:

  1. Medewerkers & samenleving
  2. Voedselverspilling
  3. Energie
  4. Transport
  5. Afval
  6. Verpakking
  7. Assortiment & inkoop

Medewerkers & samenleving

Medewerkers & samenleving

  • HANOS wil de duurzame inzetbaarheid van haar medewerkers verbeteren.
  • HANOS wil het werkplezier en de inclusiviteit op de werkvloer verbeteren.

Meer dan 3000 medewerkers geven energie aan ons bedrijf. Wij willen graag een organisatie zijn waar tevreden en trotse medewerkers samen onze ambities realiseren en waar iedereen het beste uit zichzelf haalt. Wij gaan proberen de duurzame inzetbaarheid te verhogen door in te zetten op vitaliteit (de mentale en fysieke gezondheid van onze medewerkers), met onder andere een vitaliteitsbeleid, en op de verdere ontwikkeling van de HANOS Academy. Daarnaast willen we iedereen een eerlijke kans geven en mede daarom meer mensen met een kwetsbare arbeidspositie in dienst nemen. Wij vinden het belangrijk om een werkomgeving te creëren waarbij medewerkers nu én in de toekomst plezier in hun werk hebben en duurzaam inzetbaar zijn.


Voedselverspilling

Voedselverspilling

  • HANOS wil zich blijven inzetten om interne voedselverspilling te beperken.

Voedselverspilling is één van de grootste uitdagingen. Wij proberen al jaren onze derving te beperken. Toch kan het altijd beter, daarom gaan we stappen zetten om onze voedselverspilling nog nauwkeuriger in kaart te brengen. Daarnaast willen wij ons blijven inzetten om voedselverspilling te beperken en gaan we investeren in het slimmer inkopen van versproducten, het verbeteren van de houdbaarheid en gaan we mogelijkheden bekijken voor het samenwerken met partijen die een tweede leven geven aan verspild voedsel.


Energie en transport

Energie en transport

  • HANOS wil minimaal 40% minder CO2-uitstoot uit eigen elektriciteit-, gas- en brandstofverbruik in 2030 ten opzichte van 2020.

Wij willen onze CO2-uitstoot reduceren door minder energie te verbruiken en door meer groene energie in te kopen. We gaan investeren in een efficiëntere temperatuurregeling en verlichting, bijvoorbeeld door het afdekken van koelinstallaties en het installeren van LED-verlichting. Daarnaast gaan we een haalbaarheidsstudie uitvoeren voor het plaatsen van zonnepanelen op de daken en gaan we groene stroom inkopen. Met ons wagenpark van meer dan 350 vrachtwagens rijden wij dagelijks door heel Nederland. Wij willen onze CO2-uitstoot reduceren door minder brandstof te verbruiken en door schoner te gaan rijden. Dit doen we door bijvoorbeeld in te zetten op het efficiënter inplannen van routes, het minder naleveren, het verbeteren van de weerstand van vrachtwagens en meer. Daarnaast gaan we dit jaar de haalbaarheid analyseren van elektrisch transport, waterstof vrachtwagens en schonere brandstoffen zoals HVO.


Afval

  • HANOS wil relatief aan de omzet minimaal 10% minder afval produceren in 2025 ten opzichte van 2020.
  • HANOS wil minimaal 70% van het afval scheiden in 2025.

Dit jaar gaan we op alle locaties kijken welke afvalstromen er vrij komen en zorgen we dat overal ook de juiste afvalbakken staan om het voor alle medewerkers makkelijker te maken om afval goed te scheiden. Zodra het afvalsysteem vernieuwd is krijgt iedereen de juiste instructies. Daarnaast gaan we ook meer concrete stappen zetten zoals het verder digitaliseren, het scheiden van kunststof afval en waar mogelijk meer werken met herbruikbare producten.


Verpakkingen

Verpakkingen

  • HANOS wil het verpakkingsgewicht (kilo verpakking per kilo product) verminderen.
  • HANOS wil haar verpakkingen meer circulair maken.

Verpakkingen zijn onmisbaar voor het behoud van kwaliteit en het tegengaan van voedselverspilling. Tegelijkertijd hebben verpakkingen impact op het milieu bijvoorbeeld door de grote hoeveelheden plastic en plastic vervuiling. Wij gaan de verpakkingen van alle private label producten en de verpakkingen die gebruikt worden in de zelfbedieningsgroothandels lichter en recyclebaar maken.


Assortiment & inkoop

Assortiment & inkoop

  • HANOS wil het duurzame assortiment uitbreiden en het omzetaandeel uit duurzame producten verhogen.
  • HANOS wil een duurzaam inkoopbeleid implementeren.

Assortiment & inkoop wordt één van de belangrijkste thema’s in 2022. Om onze impact op het milieu te beperken gaan we in de eerste plaats ons assortiment verduurzamen. Wij willen meer producten aanbieden aan klanten die met zorg en aandacht voor mens, dier, milieu en omgeving zijn geproduceerd. Dat begint met het maken van een goede inventarisatie van de duurzaamheid van ons huidige assortiment. We gaan het mogelijk maken voor klanten om duurzame producten te herkennen middels een beeldmerk in het bestelsysteem en de zelfbedieningsgroothandels. Ook gaan we MVO beter integreren in ons inkoopbeleid en gaan we strengere MVO-eisen stellen en controle uitvoeren op leveranciers. Het doel is uiteindelijk om steeds meer duurzame producten aan ons assortiment toe te voegen en klanten te motiveren om een duurzamere keuze te maken.

Meer over HANOS

Meer over HANOS

HANOS. Meer dan een internationale horeca groothandel. U vindt bij ons niet alleen al uw horecabenodigdheden, maar ook al uw culinaire inspiratie en kennis onder één dak. Een plek waar ambacht en gastronomie samenkomen.

Lees meer over HANOS